אם פעם גוגל הייתה המלכה הבלתי מעורערת של השיווק באינטרנט ופייסבוק הייתה רשת חברתית פופולארית שעדיין חיפשה את המודל העסקי שלה,
הרי שהיום הקרב בין שתי הענקיות הללו אכזרי יותר מאי פעם וכל אחת מהן מחפשת דרכים חדשות להציע למפרסמים את הערך הטוב ביותר עבור ההשקעה שלהם.
משווקים רבים ומשרדי פרסום עושים הפרדה בין גוגל לפייסבוק בהתאם לתכונות הייחודיות של כל פלטפורמה :
גוגל היא הרשת בה מפרסמים אם רוצים למכור מוצר או שירות מסוים שהלקוח מחפש ברגעים אלו.
אם המודעה תהיה מספיק בולטת ומפתה, יש סיכויים טובים שהגולש ילחץ עליה ולא על התוצאות של המתחרים או התוצאות האורגניות
(אלו שלא משלמים עליהן, אלא מסודרות לפי הרלוונטיות של האתרים השונים).
לעומת זאת, פייסבוק היא הרשת בה מפרסמים אם רוצים למשוך את תשומת ליבו של הגולש לא דווקא בזמן שהוא מחפש לקנות משהו.
על מנת לעשות זאת, פייסבוק מציעה פילוח מדויק מאוד של קהל היעד, לא רק על פי גיל או תחומי עניין כללים (יכולת שיש כיום גם לגוגל),
אלא גם על פי קבוצות ספציפיות בהן הוא חבר ופעילות של חבריו שכבר גילו עניין במודעה או אפילו פרטים שהיא נידב על עצמו כמו מספר ילדים והסטטוס המשפחתי שלו.
לפי מקדם האתרים דניאל זריהן, למרות ההבדלים המהותיים האלו שאין ספק שיש לקחת אותם בחשבון,
יש כיום הרבה תחומים בהם פייסבוק וגוגל משלימים אחד את השני, ולכן אם רוצים להשיג חשיפה מקסימלית,
מוטב להשקיע בשתי הפלטפורמות על מנת להשיג את האפקט השיווקי הטוב ביותר.
Remarketing (שיווק מחדש)
שיווק מחדש היא טכניקה באמצעותה אנחנו מסמנים גולשים שכבר צפו באתר שלנו או בדף הנחיתה
ויש סיכוי טוב שנוכל לשכנע אותם לקנות מאתנו גם בהמשך מכיוון שכבר עברנו את החסם של ההכרות הראשונית
וגם יש לנו אינדיקציה לכך שהגולש מתעניין במה שאנחנו רוצים להציע לו.
אם נלך על פי המודל של גוגל ופייסבוק, נוכל לראות שלכל אחד מהן יש שימושים אפשריים מעט שונים בכל מה שקשור לשיווק מחדש.
לדוגמה, אם גולש הגיע לאתר של חברה לקידום אתרים והוא מתלבט בנינו לבין המתחרים,
אנחנו יכולים להציע לו שירות אקסטרה בלי תשלום נוסף (לדוגמה, סקר מקדים של האתר).
לעומת זאת, אם נעלה את אותה המודעה בפייסבוק, לא בטוח שנשיג את האפקט הרצוי.
הסיבה היא שמאוד יכול להיות שהלקוח לא נמצא כרגע במצב רוח להתעסק בהשוואה של שירותים ומוצרים ואולי הוא בכלל בודק את הפיד שלו חמש דקות לפני פגישה בעבודה.
לעומת זאת, אם נציג בפייסבוק מודעה לסדנה בחינם או וובינר בנושא של שיווק דיגיטלי,
יכול מאוד להיות שהמודעה תתפוס את תשומת לבו של הגולש שלא ירצה להחמיץ את ההזדמנות.
אסור לשכוח שיהיו לנו גם אינדיקציות נוספות לגבי הרלוונטיות של המודעה כמו למשל פוסטים שהגולש פרסם בקבוצות שמתעסקות בשיווק באינטרנט.
פרסום של עסקים מקומיים
אמנם פייסבוק כבר לא נותנת את אותה החשיפה לעמודים עסקיים כמו פעם ולכן עסקים נאלצים לפרסם גם פוסטים ממומנים,
אבל עדיין מדובר בשיטת פרסום שאין כמעט עסק שיוותר עליה.
מה שלא כולם יודעים הוא של גוגל יש שירות מקביל שלפעמיים יכול להביא הרבה יותר חשיפה בשם Google My Business.
בעיקרון מדובר בשירות לעסקים מקומיים שכולל פרטים בסיסיים אודות העסק כמו למשל תחום כללי, שעות פתיחה ואזורי שרות.
ניתן גם להוסיף גלריות של סרטונים או תמונות.
מכיוון שהפרטים אודות העסק מוזנים ישירות למפות של גוגל כל עסק שהמקום שלו מאושר באמצעות קוד PIN שנשלח בדואר,
יכול לקבל חשיפה במפות ברגע שהגולש מקיש שאילתה רלוונטית. לדוגמה,
אם הוא מקיש מסעדה איטלקית וגוגל מזהה שהוא נמצא באזור גבעתיים, הוא יקבל רשימה של מסעדות איטלקיות מובילות בגבעתיים.
מלבד המיקוד המקומי, המאמצים שצריך להשקיע על מנת להגיע למיקומים טובים הם לעיתים הרבה יותר קטנים
מאשר קידום אורגני מהסיבה הפשוטה שגוגל מדרג עסקים על פי פרמטרים כמו אזכורים שלהם באתרים אחרים (לא בהכרח קישורים)
ומספר הביקורות החיוביות שיש להם. אפשרות נוספת שלא הרבה עושים בה שימוש היא פרסום של פוסט שעולים ברגע שמישהו מחפש אותו ברשת.
מודעות ווידאו
מודעות פייסבוק וסרטונים באופן כללי הם אחד התחומים הצומחים ביותר כיום, ובוודאי שמתם לב לטירוף הסרטונים המקדימים שכולנו ראינו בתקופת המונדיאל.
כאן דווקא גוגל נחשבת למובילה מכיוון שהיא שולטת בפלטפורמה של יו-טיוב ומאפשרת למפרסמים לנהל את הסרטונים שלהם ישירות מתוך לוח הבקרה למפרסמים.
אבל מסתבר שגם פייסבוק לא נשארת חייבת, ומלבד קידום של סרטונים בשידור חי,
היא מציעה למפרסמים להגביר את החשיפה שלהם באמצעות מודעות ווידאו משלה.
ההבדל העיקרי בין שתי הפלטפורמות הוא בזמן הצפייה המינימלי שממנו והלאה מתבצע החיוב,
כאשר יו-טיוב מציעה חיוב רק לאחר 30 שניות ופייסבוק מציעה חיובים שונים לצפייה של שתי שניות או עשר שניות,
כאשר צפייה של שתי שניות היא מן הסתם זולה יותר.
הסיבה להבדל הזה כנראה נעוץ בכך שבפייסבוק הסרטונים מתחילים לפעול באופן אוטומטי ברגע שהם נמצאים באזור בפיד שהגולש רואה.
כמו כן, פייסבוק מאפשרת לבצע בדיקת ביצועים לשתי גרסאות שונות של המודעה (A/B Testing) בצורה מעט קלה יותר.
קידום ישיר של מוצרים
לא מזמן הוסיפה גוגל אפשרות להציג מודעות קניות (גוגל שופינג) גם בארץ.
היתרון של המודעות הללו על פני מודעות רגילות הוא שניתן לצרף אליהן תמונות וגוגל יכולה לבדוק אוטומטית האם הדגם של המוצר הספציפי זמין במלאי.
לפייסבוק יש אפשרות דומה לפרסום מודעות קנייה, אך בפלטפורמה שלה המוצרים מוגבלים לאלו מתוך הקטלוג בדף (אם כי ניתן לייבא לשם מוצרים מקבצי אקסל או XML).
פרסום מהיר של תוכן
אמנם לא מדובר בשיטת שיווק ממומנת, אך כזו שבהחלט כדאי לשים לב אליה :
כיום קשה להציג תוכן שיעלה מהר באתרי אינטרנט לניידים. על מנת להתגבר על הבעיה הזו גם פייסבוק וגם גוגל מציעות כל אחת פתרונות משלהן.
הפתרון של גוגל הוא שימוש בקוד שעבר אופטימיזציה ולכן אפשר לקשר לגרסה האופטימלית לניידים (שנקראת AMP) מכל מקום ברשת,
אך גוגל מציגה את הגרסאות המהירות עם סימון מיוחד במנוע שלה, כך שהיא בולטת מעל התוצאות האחרות.
הפתרון של פייסבוק שנקרא "מאמרים מיידים" (Instant Articles) הוא מעט יותר פרימיטיבי ומסתמך על הצגת המאמר בתוך פייסבוק.
פייסבוק ביצעה את הפיילוט עם מספר נבחר של אתרי חדשות, אך כיום הוא פתוח לכל אתר שיש לו עשרה מאמרים לפחות ועדיף שיפרסם מאמרים על בסיס קבוע.
למרות שהפתרון של פייסבוק משאיר את הגולש כלוא בתוך פייסבוק,
עדיין יש לו יתרון מבחינת המפרסמים: הם יכולים לבחור האם להשתמש במודעות ייחודית להם וכך לגרוף 100% מן הרווחים,
או להשתמש במאגר המודעות של פייסבוק, ובמצב זה פייסבוק תגרוף 30% מן הרווחים.
כרגע הפתרון של גוגל הוא פופולארי הרבה יותר ולפעמיים גם קל יותר להטמיע אותו (תלוי במערכת ניהול התוכן של האתר),
אך ייתכן שהתנסות עם הפתרון של פייסבוק תוכיח את עצמה עבור אתרי חדשות ואתרים שמעלים הרבה תכנים חדשים בכל יום.